Ako k tomu došlo
Cinkol mi Messenger a píše mi Marián: „…nepôjdeme sa v piatok povoziť? Dáme tú Žilinu
ako sme spomínali.“ Trochu som zostal zaskočený, lebo vie, že mám motorku v servise. „Tak
si nejakú požičaj,“ znela rada. To sa jednoducho povie, ale zložitejšie urobí. Nájsť koncom
marca fungujúcu požičovňu v okolí nebolo vôbec jednoduché. Ale nakoniec, prečo nie? Aj
tak som chcel opáčiť tento rok niekoľko „edvenčrov“, aby som mohol prípadne porovnávať.
Naštartoval som telefón a začal obvolávať. Zameral som sa teda na blízke okolie a zostal
„aktívny“ jedine Zvolen: Kravec Moto s.r.o – CFMOTO. Dohodli sme sa na celodennej
výpožičke a dohodli termín prevzatia.
Motorka
V piatok ráno som sa dostavil na určené miesto, s pani som zúradoval doklady, zmluvu o
výpožičke a zaplatil vratnú zálohu. Potom ma nasmerovala na neďaleké parkovisko v areáli,
kde ma už čakala pripravená a natankovaná motorečka 800 MT Explore.
Aby nedošlo k omylu… toto nie je žiadna recenzia ani odborný posudok ani nič také.
Prezentujem tu čisto subjektívne dojmy a zážitky.
Tak som si ju poriadne obzrel. Niečo som mal v hlave ešte z Incheby, ale tam som jej
nevenoval veľa pozornosti. Bočné kufre boli zhodené, lebo som povedal, že ich potrebovať
nebudem. Na prvý pohľad celkom pekná motorečka… ba aj na druhý, aj na tretí. Prekvapilo
ma celkom príjemné a precízne spracovanie, ako aj výber použitých materiálov. Hlavne keď
som si porovnal v hlave cestovnú prémiovku Hondy (NT 1100), tak to prekonalo moje
očakávania.

Po krátkej inštruktáži od mechanika a rýchlej kontrole stavu, sme pristúpili k naštartovaniu
motora. V tomto bode mi zovrelo srdce, lebo na mňa ako používateľa 6-valcového boxera
vyblaflo niečo, ako keď sa pohádajú valce s ventilmi sprevádzané mechanickým jazzovým
sprievodom. Mechanik zachytil môj pohľad lovenej srnky a povedal: „…veď KTM,“ čo bol
pokyn k tomu, aby som sa ukľudnil. Po pribúdajúcich minútach a stúpajúcej teplote sa
zvukový prejav mierne upravil, ale v hlave som si musel vytvoriť novú „mapu“, že to je
normálny zvuk.
Keď mechanik uspokojil všetky moje otázky a demonštroval svoju bezbrehú prax s touto
značkou, rozlúčili sme sa a ja som nasadol a vyrazil za dobrodružstvom.
Jazda
Aby moje pocity dostali aj nejaký kontext… som dlhoročný jazdec na naozaj špecifickom
stroji. Má 6 valcov, 398kg a 167 Nm krútiaceho momentu prakticky od 1500 otáčok za
minútu. Preložím – plynulý ťah ako „kráva,“ aj keď je to veľká krava a ovládateľnosť strednej
motorky. Zrazu som sedel na niečom polovičnom, ale zato až nezvykle živom, čo bolo
potrebné trošku krotiť a častejšie sa pohrabať v prevodovke. Akonáhle som sa však dostal do
cestovného tempa 80 km/h a viac, tak stačilo používať posledné dva rýchlostné stupne a pri
potrebe dynamického predbiehania možno siahnuť po štvorke.
Posed je celkom príjemný aj pri dlhšom sedení, uhol skrčenia kolien tiež veľmi príjemný, a aj
výhľad na cestu po pár pokusoch s predným plexi bol úplne v poriadku. Vzhľadom na
charakter konštrukcie podvozku, účelu motorky a momentálneho „obutia“ to nebol stroj, aby
som sa snažil dať Šturec „na kolienko“… ale poviem vám, paráda. Dynamika, brzdy, jazdné
režimy a vhodne zvolené ťažisko ma príjemne prekvapili. Do GSa tomu ešte kus chýba, ale
dávam boľševikovi tak rok, maximálne dva a prémiovky majú problém.
Moje jazdecké zameranie je turistika, čo zahŕňa hlavne diaľkové presuny s ľadvinkou a kopou
bagáže (cca 160 l a 20 kg v troch kufroch), ale na programe dňa sú aj krátke výjazdy po
naozaj najrozličnejších typoch ciest a druhoch povrchu. Myslím si, že to by zvládlo aj toto CF
MOTO (ako sa to pekne rýmuje), ale len v single móde. Je to aj šikovný parťák okolo komína,
ale nebál by som sa aj nejakého Balkánskeho dobrodružstva.
Zhrnieme si to
Nečakajte tu teraz nejaké plusy a mínusy alebo niečo podobné, lebo spravil som na tej
motorečke nejakých 300 km a to je veľmi málo na to, aby sme si potykali. Ale… keby som
nevedel, že je to čína, tak by som ani zámerne nehľadal nič „čínske“ na tomto stroji. A veru,
ani som nenašiel.
Ako som už spomínal, materiály a spracovanie sú naozaj na úrovni. Infotaiment je urobený
intuitívne a prehľadne, zahŕňal všetko, čo som momentálne potreboval vedieť a čo nie, vedel
som si preklikať na pár klikov. Radenie bolo presné, quickshifter pracoval bez jediného
zaváhania a podvozok, posed a pohodlie boli už len príjemným bonusom. Motor mi ponúkol
riešenie v každej jednej situácii bez toho, aby som musel ísť do nejakých extrémov alebo
mimo komfortnej zóny. Brzdy sú úplne primerané a brzdná sila sa dá dávkovať naozaj v
širokom spektre – od jemného pribrzďovania až po extrémne brzdenie v neprehľadných
úsekoch. Teraz ma aj mrzí, že som nevyskúšal aj bočné kufre, lebo tie vedia dosť zásadne
ovplyvniť geometriu jazdy, ako aj celkový aerodynamický komfort.
Čo ma nenadchlo, bolo prúdenie vzduchu odpredu. Často bolo potrebné vyhľadať primeranú
pozíciu, aby to nebolo nepríjemné alebo nepohodlné.

Neviem, aká je spoľahlivosť jednotlivých komponentov, ako spoľahlivý je motor atď.
Nebudem tu teda ospevovať, či sú dobré alebo zlé. Ale v prvom rade som privítal možnosť
využiť v požičovni stroj, o ktorý by som mal potenciálny záujem za rozumnú sumu a v
druhom rade som dostal odpovede na všetky svoje otázky. Keď som sa ešte dozvedel cenu
motorky v „plnke“, tak som zostal naozaj milo prekvapený a je na stole otázka.. kde urobili
chybu súdruhovia z… (NSR, Japonska, Talianska, Švédska…). Treba sa pripraviť nielen na
príchod čínskych elektromobilov, ale jednoznačne aj motoriek…



Veru. Voľakedy sa to vravelo o Japonsku, dnes o Číne. Tých nedobehneme ani keby mám bežali oproti!